Uczelniane Centrum Dydaktyki Nowych Mediów
Serwis programu Infrastruktura i Srodowisko
TERMOMODERNIZACJA PROMOCJA MKiDN.pdf
INFORMACJE O PROJEKCIE
Nazwa zadania
Budynek dydaktyczny PWSFTviT w Łodzi Uczelniane Centrum Dydaktyki Nowych Mediów
Beneficjent
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im Leona Schillera w Łodzi ul. Targowa 61/63, 90 – 323 Łódź
Program Operacyjny „INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO„
Priorytet XI Kultura i Dziedzictwo kulturowe
Działanie 11.3. Infrastruktura szkolnictwa artystycznego
Wykonawca robót budowlanych MOSTOSTAL WARSZAWA S.A.
Nadzór Inwestorski GRONTMIJ POLSKA Sp z o.o.
Autor projektu architektonicznego DRESLER STUDIO – ARCHITEKTURA I URBANISTYKA Kraków
1. Krótka charakterystyka projektu
Projekt pełni funkcję związane z procesem dydaktycznym w najnowszych technologiach cyfrowych. Powierzchnia całkowita 5.957,30 m². Powierzchnia użytkowa 5.820,70 m ². Kubatura budynku 28.687,00 m ³.Zaprojektowane i wykonane rozwiązania :Główna strefa wejściowa dostępna jest od wschodu od strony zabytkowej hali i prowadzi na reprezentacyjny holl. W bezpośrednim sąsiedztwie zespołów wejściowych znajdują się klatki schodowe, zapewniające ewakuacje. Swobodną komunikacje zapewnią zaprojektowane i wykonane windy. W piwnicy na poziomie (– 1) znajdują się pomieszczenia magazynowe archiwum, pomieszczenia socjalne i techniczne. Część pomieszczeń znajdujących się w piwnicy od strony południowej ma zapewnione światło dzienne ( obniżenie terenu ).
Kondygnacje :
PIWNICA
archiwum taśm filmowych, kopii filmowych, i nośników cyfrowych 17 pomieszczeń dydaktycznych oraz 22 pomieszczenia techniczne. Powierzchnia 979,79 m² PARTER
na parterze zlokalizowano przedsionki, halle, szatnie,, pomieszczenia dydaktyczne dla Wydziału Fotografii cyfrowej i analogowej, zespoły socjalno – sanitarne, pomieszczenia techniczne, szachty na instalacje klimatyzacyjną i wentylacyjną, magazynki oraz 15 pomieszczeń dydaktycznych i 15 pomieszczeń techniczno – komunikacyjnych. Powierzchnia 978,67 m²
PIERWSZE I DRUGIE PIĘTRO.
Studia multimedialne, Studio telewizyjne ,pracownie audiowizualne, pomieszczenia dydaktyczne z salami wykładowymi i pomieszczeniami profesorów, pomieszczenie socjalne (bez działalności komercyjnej ) 15 pomieszczeń dydaktycznych i 26 pomieszczeń technicznych i komunikacyjnych- powierzchnia 1.071,10 m ². drugie piętro : 28 pomieszczeń dydaktycznych i 14 pomieszczeń technicznych i komunikacyjnych- powierzchnia 1.039,80 m ².
TRZECIE I CZWARTE PIETRO :
Pomieszczenia montażu analogowego i cyfrowego ,animacji i zdjęć specjalnych . trzecie piętro : 29 pomieszczeń dydaktycznych i 15 pomieszczeń technicznych i komunikacyjnych- pow. 946,22 m ² .czwarte piętro : 20 pomieszczeń dydaktycznych i 15 pomieszczeń technicznych i komunikacyjnych- powierzchnia 886:22 m ² . Wszystkie piętra są dostępne dla osób niepełnosprawnych na wózku inwalidzkim, połączone komunikacyjnie dwiema windami i dwiema klatkami schodowymi.
2. Charakterystyka beneficjenta
Od momentu swojego powstania w 1948 roku Szkoła Filmowa w Łodzi była spełnieniem marzeń filmowców o placówce, która pełniłaby funkcje edukacyjne, a jednocześnie była centrum życia filmowego.Nie bez znaczenia dla jej powstania był także fakt, iż to właśnie w Łodzi działało pierwsze w Polsce centrum produkcji filmowej, które z czasem przekształciło się w prężnie działającą wytwórnię filmów fabularnych. Wraz z Filmówką rozpoczęła swą działalność Wyższa Szkoła Aktorska, a obie uczelnie poprzez ożywione kontakty zawodowe i towarzyskie pozostawały w stałej współpracy. Powojenna Łódź, wraz z jej teatrami, operą, wydawnictwami i redakcjami prasy stała się wówczas kulturalnym centrum Polski.
Pierwszymi wykładowcami Szkoły byli Jerzy Bossak, Jerzy Toeplitz, Wanda Jakubowska, Stanisław Wohl i Antonii Bohdziewicz, związani z przedwojennym kinem artystycznym. Oni też podjęli się stworzenia pierwszych programów nauczania na dwóch kierunkach, obejmujących reżyserię filmową i sztukę operatorską. Największy nacisk kładziono w nich na połączenie treści humanistycznych , w tym historii sztuki i literatury z praktycznymi ćwiczeniami filmowymi. Dzięki współpracy z centrum filmowym Szkoła od początku mogła zaoferować swoim studentom pracę na profesjonalnym sprzęcie i taśmie filmowej 35 mm. Wśród studentów, którzy rozpoczynali wówczas naukę znaleźli się późniejsi reżyserzy: Andrzej Munk, Andrzej Wajda, Janusz Morgerstern, Kazimierz Kutz, Kazimierz Karabasz czy Andrzej Brzozowski oraz operatorzy: Jerzy Wójcik, Witold Sobociński, Mieczysław Jahoda i Wiesław Zdort. Pokolenie to przeszło do historii kinematografii jako najbardziej wyrazisty nurt estetyczny i ideowym w polskim kinie powojennym zwany „polską szkołą filmową”. Szkoła Aktorska w początkowych latach swojej działalności kierowana przez Kazimierza Dejmka mogła poszczycić się tak utytułowanymi dziś absolwentami, jak Jadwiga Barańska, Jerzy Antczak czy Jan Machulski.
Rok 1956 przyniósł zauważalne zmiany w życiu Szkoły. Pewna doza swobód politycznych pozwoliła na stworzenie nowoczesnych programów kształcenia uwzględniających cały światowy dorobek sztuki filmowej bez oglądania się na poprawność ideologiczną. Szkoła szczyciła się zwłaszcza swoją salą kinową, w której dzięki osobistym kontaktom wykładowców pokazywane były kopie filmów niedostępnych w dystrybucji oficjalnej. Triumfy święciło wówczas kino amerykańskie i zachodnioeuropejskie. Filmówka stała się prawdziwym centrum życia filmowego kraju. Stefania Skwarczyńska, Bolesław Lewicki, czy ówczesny rektor Jerzy Toeplitz dzięki swoim autorytetom zawodowym i walorom osobistym tworzyli i wspierali atmosferę intelektualnego fermentu i otwartości we wszystkich sferach życia i sztuki. Filmówka stawała się modna, a jej studenci rozpoznawalni poprzez swój nieskrępowany styl bycia i nonszalancję wobec utartych standardów zachowania czy robienia filmów. Na fali popularności muzyki jazzowej pojawił się w Szkole także zespół muzyczny, w którym prym wiedli operatorzy : Witold Sobociński i Jerzy Matuszkiewicz. Symbolem tego okresu było zdobycie przez Romana Polańskiego nagrody na festiwalu filmowym podczas Wystawy Światowej EXPO 1958 za film Dwaj ludzie z szafą. To wówczas ugruntowała się sława szkolnych schodów, wiodących do sali projekcyjnej, a będących miejscem niekończących się sporów i dyskusji.
Lata sześćdziesiąte to okres stabilizacji pozycji Szkoły. Studiują wówczas na wydziale reżyserii: Jerzy Skolimowski, Krzysztof Zanussi, Edward Żebrowski , Krzysztof Kieślowski, Marek Piwowski, Witold Leszczyński, Grzegorz Królikiewicz, Wojciech Marczewski i Marcel Łoziński, zaś na wydziale operatorskim: Adam Hollender, Sławomir Idziak, Andrzej Jaroszewicz czy Edward Kłosiński. To nowe pokolenie twórców filmowych zaistnieje w kinematografii nurtem zwanym „kinem moralnego niepokoju”, w którym, w odróżnieniu od swoich wybitnych poprzedników, uwaga twórcy skupi się na zagadnieniach współczesnych i pogłębionym portrecie psychologicznym bohaterów.
Absolwenci łódzkiej Szkoły Filmowej zaczynają być rozpoznawalni w świecie. Niektórzy, jak Polański, Skolimowski czy Hollender wybierają emigrację i pracują na Zachodzie. Wydział Aktorski, będący od roku 1958 integralną częścią Filmówki, może poszczycić się wówczas takimi absolwentami jak: Janusz Gajos, Zygmunt Malanowicz czy Barbara Brylska.
Przełomem w życiu Szkoły stał się pamiętny i haniebny rok 1968, kiedy to w wyniku prześladowań politycznych odszedł ze stanowiska rektora Jerzy Toeplitz, a wraz z nim pokaźne grono wykładowców. Lata siedemdziesiąte przynoszą jednak swojego rodzaju stabilizację i do Szkoły wracają niektórzy jej „ojcowie założyciele”, jak Jakubowska czy Bossak. Wykładowcą, a później rektorem zostaje Wojciech Jerzy Has, który swoim autorytetem artystycznym zapewnia Szkole poczucie niezależności. Uczelnia wychowuje kolejne pokolenia studentów, studiują m.in.: Ryszard Bugajski, Feliks Falk, Filip Bajon, Piotr Szulkin, Wojciech Wiszniewski, Juliusz Machulski, Janusz Kijowski, Zbigniew Rybczyński, Krzysztof Ptak, Bronisław Wrocławski, Mariusz Benoit i Krzysztof Stroiński. W tym okresie Szkoła zaczyna brać udział we wszystkich liczących się festiwalach filmowych na całym świecie. Filmy studentów Filmówki pokazywane są m.in.: w Cannes, Monachium, Nowym Jorku, Oberhausen, Mannheim czy Poitiers. Przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych przyniósł uczelni tak utalentowanych studentów jak Robert Gliński, Piotr Sobociński, Jan Jakub Kolski, Dorota Kędzierzawska, Władysław Pasikowski, Mariusz Grzegorzek czy Paweł Edelman, ale dopiero przełom ustrojowy pozwolił Szkole Filmowej na rozwinięcie skrzydeł - rozpoczęła się rozbudowa, zainwestowano w najnowocześniejszy sprzęt filmowy. Także wydział aktorski przekształca się dziś pod wpływem nowych czasów i nowych mediów, zaś aktorzy przygotowywani są w równym stopniu do pracy w teatrze, jak i w kinie czy telewizji. Zbigniew Zamachowski, Cezary Pazura, Wojciech Malajkat, Edyta Olszówka czy Gabriela Muskała to także nasi absolwenci.
Proces przemian trwa. Produkcja filmowa, montaż, scenariusz, fotografia, media cyfrowe, dziennikarstwo telewizyjne – nowo otwarte kierunki najlepiej świadczą o tym, jak bardzo zmieniła się sztuka filmowa. Szkoła Filmowa w Łodzi stara się bowiem nieustannie pozostawać w centrum tych zmian i odpowiadać na zapotrzebowanie rynku medialnego.
3. Odniesienie do idei , która stała za realizacją inwestycji
Dotychczasowa działalność PWSFTviT związana była z dydaktyką w obszarze tradycyjnych mediów, w tym szczególnie z filmem. Przez wiele lat działalności Uczelni technologia filmowa zmieniała się stosunkowo wolno. Dzięki zrealizowanemu projektowi w Uczelni powstała infrastruktura, która jest w stanie sprostać wysokim światowym standardom. W ostatnich latach dokonuje się olbrzymi skok technologiczny w obszarze mediów. Powstają nowe, nieznane dotąd obszary działalności medialnej, określane jako „Nowe Media”, a media tradycyjne gwałtownie zmieniają technologie rejestracji, odtwarzania i form przekazu. Gwałtowny postęp technologiczny wymusza zmiany również w dydaktyce.
PWSFTviT jest główną, a być może jedyną uczelnią w kraju, mogącą sprostać tym wyzwaniom. Posiada potencjał w postaci wykwalifikowanych kadr przygotowanych do nowych metod pracy, jednak oprócz posiadanych zasobów kadrowych niezbędne jest odpowiednie zaplecze techniczne, a więc nowy budynek z wyposażeniem.
Do chwili obecnej był brak dostatecznej bazy lokalowej ograniczający możliwość uruchamiania nowych kierunków i specjalności, poszukiwanych przez branżę multimedialną. Zabytkowy charakter istniejących obiektów nie pozwalał na ich techniczne przystosowanie do instalacji nowych urządzeń, niezbędnych w dydaktyce cyfrowego zapisu obrazu i dźwięku.
Warto zaznaczyć, że obecna silna pozycja PWSFTviT przekłada się na aktywną współpracę i wymianę studentów i wykładowców z wiodącymi europejskimi i światowymi uczelniami kształcącymi kadry dla przemysłu audiowizualnego (University of Austin, USA; INSAS – Bruksela, Belgia; VGiK – Moskwa, Rosja; La Femis – Paryż, Francja; Filmakademie Baden- Wrttemberg – Ludwigsburg, Niemcy; The Hong Kong Baptist University, Departament of Cinema and Television; National Film and Television School – Londyn, Anglia). Warunkiem utrzymania tej pozycji jest dostosowanie posiadanych technologii do najwyższych światowych standardów czemu służy zrealizowany projekt.
4. Osoby szczególnie zaangażowane w realizację projektu
Uczelnia
Jego Magnificencja Rektor w kadencji 2008 – 2012 prof. dr hab. Robert Gliński
Prorektor ds. nauczania i studentów w kadencji 2008 – 2012 prof. dr hab. Stefan Czyżewski
Pełnomocnik ds. Projektu mgr Andrzej Sołtysik
Zastępca Kanclerza ds. Technicznych mgr inż. Arkadiusz Noremberg
Kwestor mgr Elżbieta Wójcik
Doradca Rektora ds. Inwestycji mgr inż. arch. Andrzej Orzechowski
Specjalista ds. technicznych mgr inż. Marek Starzomski
Specjalista ds. technicznych Ryszard Kubiak
Dział Księgowości Dorota Pruchniewska
Specjalista ds. projektu Karolina Pawłowska
Dział Księgowości Teresa Murawska
Dział Księgowości Agnieszka Sadowska
Dział Księgowości Mariola Drzazga
Radca Prawny Monika Żelazowska
Sekretariat Małgorzata Ciesiołkiewicz
Na szczególne słowa podziękowania zasługują opiekunowie projektu ze strony
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich dr Karolina Tylus – Sowa
Dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej prof. Wiktor Jędrzejec
Dyrektor Departamentu Finansowego Wojciech Kwiatkowski
Pani Aleksandra Skierkowska DFE
Pani Małgorzata Wąsikowska DF oraz ze strony Władzy Wdrażającej Programy Europejskie
Pan Marek Majewski
Pani Jolanta Adamska
5. Opis źródeł finansowania projektu
Pierwotny koszt całkowity projektu wg umowy z dnia 02.07.2009 - 30.104.775,73 PLN Całkowity koszt zrealizowanego projektu ( wk + wnk ) 21.598.666,36 PLN
Koszty kwalifikowane 21.310.794,04 PLN
Koszty niekwalifikowane 287.872,32 PLN
Dofinansowanie z Programu Operacyjnego
„Infrastruktura środowisko „ 18.114.174,93 PLN
Dofinansowanie wkładu własnego przez Ministerstwo Kultury
i Dziedzictwa Narodowego 3.484.491,43 PLN
6. Opis skutków realizacji inwestycji
Terminy realizacji zadania inwestycyjnego ; początek budowy 16 listopad 2009
zakończenie budowy 29 lipiec 2011
Budynek Uczelnianego Centrum Dydaktyki Nowych Mediów zrealizowany w fazie budowlanej i wykończeniowej w czasie około 20 miesięcy przyczynił się do osiągnięcia poniższych wskaźników ;
Nazwa wskaźnika | Jednostka miary | Wartość bazowa | Wartość docelowa | |||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |||
Liczba studentów korzystających z infrastruktury wspartej w wyniku realizacji projektu | Osoby | 0,00 | 423 | 433 | 443 | 453 |
Całkowita liczba bezpośrednio utworzonych nowych etatów ( EPC ) | Szt. | 0,00 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Wykaz pracowników zatrudnionych na etatach w Uczelnianym Centrum Dydaktyki Nowych Mediów
Administrator sieci komputerowej UCDNM - Zacharow Mikołaj
Recepcjonista UCDNM - Rynkiewicz Jolanta
Recepcjonista UCDNM - Klimczak Jadwiga
Konserwator urządzeń teletechnicznych UCDNM - Przybylski Łukasz
Specjalista ds. komunikacji UCDNM - Bomanowska Marzena
Wykładowa Katedra Montażu UCDNM - Kuś Mariusz
Starszy Wykładowca Studium Scenariuszowe UCDNM - Łoszewski Grzegorz
Wykładowca Katedra Montażu UCDNM - Pawliński Maciej
Starszy Referent Katedra Montażu UCDNM - Kaliszak Julita
Wykaz nowych kierunków kształcenia w Uczelnianym Centrum Dydaktyki Nowych Mediów
Wydział Reżyserii
a)scenopisarstwo ( studia jednolite I i II stopnia stacjonarne )
b)montaż cyfrowy ( studia jednolite I i II stopnia ) Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej
a)specjalność film animowany ( studia stacjonarne magisterskie dla cudzoziemców )
b)specjalność efekty specjalne ( studia stacjonarne magisterskie dla cudzoziemców
7. Ciekawostki
Realizacja projektu w fazie budowlanej przyniosła wiele nieoczekiwanych i zaskakujących zdarzeń spośród których możemy wymienić zarówno te spowodowane warunkami atmosferycznymi, technologią łódzkiej zabudowy z XIX wieku, parametrami ochrony przeciw-pożarowej jak i zachowania istniejącego drzewostanu na terenie campusu uczelnianego. A) Mało kto pamięta obfite opady śniegu z bardzo niskimi temperaturami powietrza w styczniu i w grudniu 2010, które w istotnym stopniu wpłynęły na wartość miesięcznych przerobów Generalnego Wykonawcy powodujących niepokój władz uczelni w terminowym realizowaniu zakresu rzeczowo – finansowego projektu. W miesiącach tych zamiast planowanych przerobów w wysokości około 1.000.000 PLN notowaliśmy wykonanie w styczniu 2010 roku w kwocie 49.000 PLN , a w grudniu 2010 w kwocie 176.000 PLN. W tej sytuacji Uczelnia, jako inwestor i beneficjent wyrażała obawy co do terminu wykonania zadania , jednakże generalny wykonawca zapewniał i gwarantował wykonanie w terminie. Tak też się stało. B) W trakcie robót fundamentowych ( budynek nowych mediów posadowiony jest w ostrej granicy działki ) okazało się, że sąsiadujące z działką budynki posiadają fundamenty na głębokości 60 cm, co w XIX łódzkiej zabudowie było normą. Stanęliśmy przed problemem wzmocnienia fundamentów sąsiadujących budynków ,ale niestety na koszt uczelni. Nikt z pracowników uczelni a nawet autor projektu architektonicznego nie miał wiedzy o charakterze łódzkiej zabudowy i „ oszczędnym „ fundamentowaniu budynków. C) W kwietniu 2011 roku Zespól nadzoru inwestorskiego dokonał wpisu w dzienniku budowy o wstrzymaniu robót drogowych na drodze pożarowej do czasu wycięcia ponad stuletniej lipy. Władze uczelni zdecydowanie się sprzeciwiły wycięciu lipy. Projektant poparł nadzór inwestorski i nie wyraził zgody na zmianę geometrii drogi pożarowej. Upór władz uczelni, waga argumentów ochrony środowiska, opinia straży pożarnej oraz poparcie Instytucji Zarządzającej spowodowały, że autor projektu chcąc nie chcąc musiał dokonać zmiany w geometrii drogi pożarowej. Nadzór inwestorski nie miał wyjścia i odblokował dalsze roboty drogowe.
8. Zdjęcia
a) Rozpoczęcie budowy t. zw. "kilof - 2 zdjęcia"
b) Fazy realizacji budowy - 10 zdjęć
c) Uroczystość otwarcia budynku Nowych Mediów - 4 zdjęcia
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna im Leona Schillera w Łodzi posiada na podstawie zawartej umowy o dzieło prawa do rozpowszechniania zdjęć z realizacji projektu.
Autorem zdjęć jest pan mgr Konrad Górecki
Publikacja dnia: 26.02.2016
Dokument z dnia: 16.04.2015
Dokument oglądany razy: 5 717